Vermoeidheid en neurocognitieve aspecten in de (sport)revalidatie
Samenvatting
Het revalideren van een sporter is een boeiend maar ook uitdagend proces. Een (sport)fysiotherapeut zet de doelstellingen van de atleet centraal en probeert steeds de meest recente inzichten toe te passen om tot een optimale revalidatie te komen. Dat betekent ook dat we als fysiotherapeuten kritisch kijken naar onze huidige strategie en nakijken waar we toevoegingen kunnen doen om tot een betere revalidatie te komen. Eén van de uitdagingen waar we in de sportrevalidatie mee geconfronteerd worden, is het complexe fenomeen van vermoeidheid en hoe we dit een plaats moeten geven in onze revalidatiestrategie. Daarnaast erkennen we ook de neurocognitieve dimensie van sporten, met een continue perceptie-actie cyclus. De atleet past zich voortdurend aan in functie van de omgeving. De meest recente wetenschappelijke inzichten maken duidelijk dat zowel vermoeidheid als bijhorende centrale neurocognitieve processen in het brein belangrijke aandachtspunten zijn doorheen de revalidatie, die lange tijd onderbelicht werden en onvoldoende aandacht krijgen. Een sportblessure zorgt namelijk ook voor functionele en structurele aanpassingen in het centrale zenuwstelsel en het brein. Vermoeidheid verstoort daarbij naast perifere ook centrale processen in ons brein. Het wordt hoog tijd dat we daar bij stilstaan, vermoeidheid en neurocognitie waar mogelijk integreren in onze revalidatiestrategie.
Tijdens deze bijscholingscursus zullen we uitgebreid ingaan op de invloed van vermoeidheid op een sporter. We staan stil bij neurocognitieve processen van perceptie-actie cyclus en de implicaties voor preventie en de (sportspecifieke) revalidatie. Het doel is om een beter begrip te krijgen van de interactie tussen het brein, sportblessures en vermoeidheid, zodat de (sport)fysiotherapeut zijn oefentherapie en besluitvorming kan aanpassen bij de specifieke sport en sporter.
Deze scholingsdag biedt Masters of Science uit andere disciplines de mogelijkheid om nieuwe inzichten praktisch toepasbaar te maken binnen het domein van fysiotherapie en ze toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. Alles is gericht op de klinische context waarin de fysiotherapeut werkzaam is.
De aandachtsgebieden van deze scholing zijn de bovenste en onderste extremiteiten.
Doelstelling
- Inzicht verschaffen in de concepten rond vermoeidheid, neurocognitie en terugkeer naar sport.
- Inzicht geven in herstelmechanismen en de invloed van revalidatie en behandeling.
- Kennismaking met en toepassing van trainingsmethoden.
- Inzicht geven in de mogelijkheden tot samenwerking met Masters of Science uit andere disciplines.
- Verwerving van nieuwe kennis en inzichten met betrekking tot preventie en sportrevalidatie.
- Nieuwe inzichten met betrekking tot planning, periodisering en de invloed van vermoeidheid, en de bijdrage aan een optimale revalidatie.
Competentiegebieden
Tijdens de scholingsactiviteit wordt er gewerkt aan meerdere rollen te weten: zorgverlener, samenwerkingspartner en reflectieve professional.
Korte inhoud
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Wat is vermoeidheid en waarom is het belangrijk voor de (sport)fysiotherapeut?
- Workshop motorisch leren: vermoeidheid in de constraint led approach.
- Neuroplasticiteit en neurocognitie: wat moet ik er mee in de praktijk?
- Workshop neurocognitieve functionele testen.
Werkvormen
- Interactieve hoorcolleges
- Workshops: praktisch oefenen en toepassing van specifieke vaardigheden.
Eindniveau
Na het volgen van deze scholing heeft de deelnemer een beter begrip van de interactie tussen het brein, sportblessures en vermoeidheid, zodat de (sport)fysiotherapeut zijn oefentherapie en besluitvorming kan aanpassen bij de specifieke sport en sporter. De deelnemer zal tevens beter in staat zijn een gedegen inschatting te maken wanneer het noodzakelijk is om de sporter door te sturen naar een sportfysiotherapeut. Deze vaardigheden stellen de deelnemers in staat om hun expertise uit te breiden en de best mogelijke zorg te bieden aan sporters, waarbij ze gebruikmaken van de nieuwste kennis en inzichten in de sportrevalidatie.
Docenten
Cursusdata
- Woensdag 8 mei 2024 van 09.00 - 17.00 uur
Tijdsbesteding
- Contactdagen: 1
- Contacturen: 6 uur
Aanwezigheidsplicht
Wij hanteren een aanwezigheidsplicht van 100%. Om in aanmerking te komen voor de accreditatiepunten en het deelname certificaat dient de cursist alle dagen aanwezig te zijn en een eventuele verwerkingsopdracht voldoende afgerond te hebben.
Accreditatie
Deze vakinhoudelijke cursus is geaccrediteerd (6 punten) bij het Kwaliteitshuis Fysiotherapie voor het kwaliteitsregister :
- KRF NL (KNGF) : Algemeen Fysiotherapeut, Manueeltherapeut, Bekkenfysiotherapeut en Sportfysiotherapeut
- SKF (Keurmerk)
Lunch
De lunch is bij deze cursus inbegrepen en zal via een externe cateraar verzorgd worden.
Locatie
SOMT University of Physiotherapy
N.B. Deze Lifelong learning activiteit vindt doorgang bij voldoende deelname. In geval van annulering worden inschrijvers tijdig op de hoogte gesteld.
Ben je lid van alumnivereniging VASTUS? Dan ontvang je 10% korting op alle LLL events. Alle betalingen van Lifelong Learning cursussen gaan momenteel op rekening.